در این مقاله قصد داریم به تعریف دقیق وب سایت فروشگاهی بپردازیم. وب سایت فروشگاهی به کسب و کارها امکان مدیریت فروش آنلاین و حضوری را به صورت یکپارچه می دهد و با بروزرسانی خودکار موجودی راهکاری متمرکز بر تراکنش های آنلاین و آفلاین را همراه با روش های پرداخت مختلف ارائه می دهد. بنابراین، اگر کسی آخرین محصول موجود در فروشگاه فیزیکی شما را خریداری کند، وب سایت شما این موضوع را نمایش می دهد و از فروش بیشتر از موجودی جلوگیری می کند. در نتیجه شما نیازی به تنظیم دستی سطح موجودی نخواهید داشت. این کار احتمال خطا را کاهش داده و زمان شما را صرفه جویی می کند. در ادامه به بررسی مزایای وب سایت فروشگاهی و عناصر کلیدی طراحی آن می پردازیم.  

وب سایت فروشگاهی چیست؟

وب سایت فروشگاهی در واقع یک فروشگاه آنلاین است که در آن مشتریان می توانند محصولات را پیدا کنند، پیشنهادات را بررسی کنند و خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند. نرم افزار فروشگاهی با ارائه وب سایت شخصی، فرآیند معامله بین خریدار و فروشنده را تسهیل می کند و به کسب و کارها کمک می کند تا فروش های حضوری و آنلاین خود را توسط یک پلتفرم واحد همگام سازی کنند. وب سایت فروشگاهی این امکان را می دهد که قیمت ها، موجودی، تبلیغات، قابلیت های تحویل کالا و موارد دیگر را بروزرسانی و بهینه سازی کنید. علاوه بر آن می توانید موجودی، ساعات اوج فروش، ضررها، جزئیات پردازش کارت اعتباری، محصولات یا خدمات محبوب و اطلاعات دیگر را پیگیری کنید. همچنین وب سایت فروشگاهی می تواند حالت مجازی قفسه های محصولات، کارکنان فروش و صندوق پرداخت یک فروشگاه فیزیکی باشد.

وب سایت فروشگاهی چه مزایایی دارد؟

وب سایت فروشگاهی مزایای متعددی برای کسب کارهایی که قصد فروش محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین دارند، ارائه می دهد. نرم افزار فروشگاهی ابزارها و زیرساخت های لازم را برای ساده سازی فروش آنلاین، مدیریت موجودی و بهبود تجربه مشتری فراهم می کند و با یکپارچه سازی ویژگی های مختلفی مانند درگاه های پرداخت، گزینه های حمل ونقل و سیستم های مدیریت محصولات به کسب و کارها این امکان را می دهد که فعالیت های خود را به صورت کارآمد اداره کنند. در ادامه مزایای وب سایت فروشگاهی را بررسی می کنیم.  

دسترسی راحت به وب سایت

رشد سریع فروشگاه های آنلاین تا حدودی به دلیل دسترسی آسان به محصولات و سرعت انجام خریدها است. با راه اندازی وب سایت فروشگاهی ابری که به صورت ۲۴ ساعته در دسترس است، بدون اینکه نیازی به نظارت یا حضور کارکنان داشته باشد، مشتریان می توانند از هرجایی که به اینترنت متصل هستند، به طیف گسترده ای از محصولات دسترسی داشته باشند و تنها با چند کلیک خرید خود را انجام دهند.  

دسترسی مستقیم به مشتریان

وب سایت فروشگاهی به کسب و کارها امکان دسترسی مستقیم به مصرف کنندگان را می دهد و فرصتی برای ایجاد روابط پایدار با مخاطبان خاص و کسب وفاداری مشتری (Customer Loyalty) را فراهم می کند. در نتیجه شما می توانید تصویر برند و استراتژی های بازاریابی خود از جمله ارائه پیشنهادات ویژه و توصیه های شخصی سازی شده برای محصولات را مطابق با نیازها و خواسته های مشتریان تنظیم کنید.  

دسترسی جهانی به بازار

در گذشته، مشتریان یک کسب و کار به تعداد افرادی که می توانستند به فروشگاه حضوری مراجعه کنند، محدود بود. اما امروزه اینترنت این امکان را فراهم کرده که مشتریانی از سراسر جهان به محصولات و خدمات شما دسترسی داشته باشند. این تغییرات علاوه بر آنکه دامنه بازار را گسترش داده، فرصت های جدیدی را نیز برای رشد و رقابت در سطح بین المللی ایجاد کرده است.
بیشتر بخوانید: رشد کسب و کار با باشگاه مشتریان
 

هزینه های کم

ایجاد و نگهداری یک وب سایت فروشگاهی به ویژه در نرم افزار فروشگاهی ارزان می تواند ارزان تر از اداره یک فروشگاه حضوری باشد. می توانید بدون اجاره مغازه، استخدام کارکنان زیاد یا داشتن یک انبار بزرگ، کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کنید. عدم نیاز به پرداخت اجاره یا نگهداری مغازه به کاهش هزینه های اضافی کمک می کند.  

پیشرفت های فناوری

تخصص های گوناگون و شرکت هایی که در حوزه نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) فعالیت می کنند، به طور مداوم در حال نوآوری و یافتن راه هایی برای بهبود تجربه خرید آنلاین هستند. فناوری های نوظهوری مانند هوش مصنوعی به مدیریت سطوح موجودی، ذخیره سازی، تحویل و بازگشت کالا کمک می کنند. همچنین، مشتریان می توانند از تجربه خرید شخصی سازی شده و امکانات بیشتر بهره ببرند. مزایای وب سایت فروشگاهی

وب سایت فروشگاهی چه کارهایی انجام می دهد؟

وب سایت فروشگاهی به صورت یک پلتفرم جامع، خرید و فروش آنلاین را تسهیل می کند. این وب سایت ابزارهای ضروری را برای مدیریت محصولات، پردازش تراکنش ها، کنترل موجودی و ارائه یک تجربه خرید آسان به مشتریان را فراهم می کند. وب سایت فروشگاهی با ادغام ویژگی هایی مانند پردازش پرداخت، رهگیری سفارشات، پشتیبانی مشتری و ابزارهای بازاریابی، بهینه سازی عملیات تجاری را امکان پذیر می سازند. در ادامه به بررسی فرآیند عملکرد نرم افزار فروشگاهی می پردازیم.  

پذیرش سفارش ها

برای هر سفارش، وب سایت فروشگاهی قادر است که اطلاعات مشتری مانند نام، آدرس و سایر جزئیات را ثبت کرده و تأییدیه او را مبنی بر پذیرش شرایط و مقررات سایت دریافت کند. در ادامه مالیات های مربوطه را محاسبه می کند و کد تخفیف در نرم افزار فروشگاهی و کوپن های تخفیفی را اعمال می نماید. ایجاد شماره سفارش و شماره پیگیری، ارائه جزئیات تحویل محصول، پردازش اطلاعات پرداخت و اتصال به درگاه پرداخت برای انجام تراکنش های مالی از دیگر وظایف ضروری وب سایت فروشگاهی در فرآیند ثبت و تکمیل سفارش هستند.  

خدمات مشتریان بهتر

مشتریان شما ممکن است نیاز داشته باشند با شما در مورد سفارش یا تجربه خرید خود ارتباط برقرار کنند و بخواهند اطلاعات شخصی خود را اصلاح کنند، محصول خود را تعویض نمایند یا کالای معیوب را بازگردانند. بنابراین، وب سایت فروشگاهی راهی ساده و کارآمد برای برقراری ارتباط مشتریان با شما را فراهم می کند تا مشکلات مشتریان سریع و مؤثر حل شده و خدمات مشتری بهتری به آن ها ارائه شود.  

رسیدگی به پرداخت ها

وب سایت فروشگاهی انتقال آسان بین سایت و درگاه پرداخت را فراهم می کند. درگاه پرداخت در نرم افزار فروشگاهی به مشتریان این امکان را می دهند که روش پرداخت مورد نظر خود را انتخاب کرده و جزئیات پرداخت مانند شماره کارت اعتباری را وارد کنند. همچنین، با استفاده از احراز هویت چند مرحله ای، امنیت تراکنش ها را افزایش داده و از انجام پرداخت های ایمن اطمینان حاصل می کنند.  

ارائه گزارش های دقیق

وب سایت فروشگاهی نمایی واضحی از عملکرد فروش، پرفروش ترین محصولات و رفتار مشتری به شما ارائه می دهد. بنابراین می توانید بررسی کنید که کدام کالاها به صورت آنلاین و کدام یک در فروشگاه حضوری بهتر فروش می روند و بر اساس آن موجودی یا استراتژی های باشگاه مشتریان خود را تنظیم کنید. همچنین نرم افزار فروشگاهی ابزارهای پیش بینی ارائه می دهد تا به شما کمک کنند کنترل بهتری بر موجودی و انبار داشته باشید و از تمام شدن محصولات محبوب جلوگیری کنید.  

مدیریت حمل و نقل

پس از آنکه سایت سفارش و پرداخت را پردازش کرد، مرحله بعدی ارسال کالا به مشتری است. به عنوان یک فروشنده، هدف شما این است که اطمینان حاصل کنید محصول مورد نظر، به موقع و در شرایط مطلوب به دست مشتری می رسد. برای تحقق این هدف، می توانید خودتان مسئولیت ارسال و مرجوع کالا را بر عهده بگیرید یا از یک ارائه دهنده این خدمات استفاده کنید. صرف نظر از روشی که انتخاب می کنید، وب سایت فروشگاهی امکان پردازش دقیق و منظم این فرآیند را فراهم می کند. علاوه بر این، سیستمی برای پذیرش و مدیریت کالاهای مرجوعی نیز ارائه می دهد تا تجربه خریدی مطمئن برای مشتریان ایجاد شود.
بیشتر بخوانید: نرم افزار فروشگاهی قصابی
 

عناصر کلیدی طراحی وب سایت فروشگاهی کدامند؟

طراحی وب سایت فروشگاهی در سبک ها و مدل های مختلفی انجام می شود، اما بسیاری از فروشگاه های آنلاین یک ویژگی مشترک دارند: تجربه کاربری عالی. با استفاده از نرم افزار فروشگاهی می توانید وب سایت خود را متناسب با کسب و کارتان، طوری طراحی کنید که هم از لحاظ بصری جذاب باشد و هم تمام ویژگی های مورد نیاز برای مدیریت محصولات، پردازش پرداخت ها و ارائه خدمات به مشتریان را در یک فضای ساده و روان در اختیار کاربران قرار دهد. در ادامه، چند عنصر کلیدی را بررسی می کنیم که باعث ایجاد یک سفر مشتری (Customer Journey) به یادماندنی و جذاب می شود.  

شخصی سازی تجربه خرید

امروزه، شخصی سازی به یک انتظار اساسی مشتریان تبدیل شده است. با ارائه ویژگی های شخصی سازی در وب سایت خود، می توانید ارتباط عمیق تری بین مشتریان و برندتان ایجاد کنید. برای این کار می توانید بر اساس سابقه خرید و جستجوهای مشتری به او محصولی را پیشنهاد دهید. علاوه بر آن، پروفایل مشتری و لیست علاقه مندی ها به کاربران این امکان را می دهند که محصولات و سفارشات قبلی خود را ذخیره کرده و خریدهای آینده را آسان تر انجام دهند. این روش ها باعث افزایش بازگشت مشتری و بهبود وفاداری آنها به برند شما می شود.  

قرار دادن نظرات مشتریان در سایت

مشتریان جدید معمولاً در ابتدا تردید دارند. اگر آن ها برند یا محصولات شما را نشناسند، ممکن است به شما اعتماد نکنند. اینجاست که اثبات اجتماعی نقش مهمی ایفا می کند. نمایش نظرات مشتریان، محتوای تولید شده توسط کاربران و امتیازدهی محصولات می تواند به شفافیت بیشتر و افزایش اعتبار برند شما کمک کند. مشتریان به نظرات سایر خریداران بیشتر از تبلیغات برندها اعتماد دارند بنابراین تجربیات مثبت دیگران، موانع خرید را کاهش داده و افراد بیشتری را به خرید ترغیب می کند.
بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا
 

ساده سازی فرآیند پرداخت

یکی از حیاتی ترین بخش های تجربه خرید آنلاین، فرآیند پرداخت است. با کاهش مراحل خرید و استفاده از پرداخت یک صفحه ای، می توانید تجربه خرید را سریع و راحت کنید. برای بهبود تجربه خرید، باید فرآیند پرداخت را به گونه ای طراحی کنید که مشتریان احساس راحتی و امنیت کنند. این اقدام نه تنها تجربه خرید را لذت بخش تر می کند بلکه احتمال رها کردن سبد خرید را کاهش می دهد. نتیجه این بهینه سازی ها افزایش نرخ تبدیل و تقویت خریدهای مجدد خواهد بود.  

استفاده از تصاویر و ویدیوهای باکیفیت

در دنیای کسب و کارهای آنلاین، تصاویر و ویدیوهای باکیفیت نقش بسیار مهمی در فروش دارند. نمایش حرفه ای محصولات، به مشتریان این امکان را می دهد که حتی قبل از خرید محصول را ببینند، حس کنند و تجربه کنند. برای بهینه سازی تصاویر و ویدیوها در وب سایت، جزئیات محصول را به خوبی نشان دهید. استفاده از عکس هایی که نشان می دهند