در این مقاله قصد داریم به تعریف دقیق صندوق فروشگاهی بپردازیم. صندوق فروشگاهی برای پردازش تراکنش های فروش در کسب و کارهایی مانند رستوران ها، کافه ها و مغازه ها استفاده می شود. فعالیت اصلی یک صندوق فروشگاهی محاسبه مبلغ کل فروش و ذخیره سازی وجه نقد است. این دستگاه معمولاً دارای صفحه نمایشی که مبلغ پرداختی را نشان می دهد و کشویی برای ذخیره وجه نقد است. در استفاده از صندوق فروشگاهی، صندوقدار اطلاعات فروش را وارد کرده و صندوق مبلغ کل را محاسبه و آن را به مشتری نمایش می دهد و تراکنش را ثبت می کند. سپس کشوی پول باز می شود تا بقیه پول به مشتری داده شود یا وجه دریافتی ذخیره گردد. در مجموع، صندوق های فروشگاهی ابزار ساده ای برای مدیریت تراکنش های فروش هستند. در ادامه به روش های دسترسی به صندوق فروش و مزایای آن می پردازیم.  

صندوق فروشگاهی چیست؟

صندوق فروشگاهی، دستگاهی برای مدیریت کسب و کار است که معمولاً در رستوران ها، کافه ها، فروشگاه ها، مغازه ها و سایر کسب و کارها استفاده می شود. این دستگاه برای محاسبه و ثبت فروش و تراکنش ها به صورت الکترونیکی به کار می رود. صندوق فروشگاهی یک سابقه از جریان ورودی و خروجی پول در یک کسب و کار ایجاد می کند. معمولاً یک صندوق فروشگاهی شامل یک صفحه کلید یا صفحه نمایش لمسی، چاپگر رسید و کشویی برای نگهداری پول نقد است. امروزه مدل های الکترونیکی در دسترس هستند، اما بسیاری از فروشندگان به جای صندوق فروشگاهی سنتی، نرم افزار فروشگاهی را انتخاب می کنند.
بیشتر بخوانید: نرم افزار فروشگاهی چیست؟
 

صندوق فروشگاهی چگونه کار می کند؟

صندوق های فروشگاهی، فروش روزانه را ثبت کرده و برای مشتریانی که با پول نقد پرداخت می کنند، مبلغ باقی مانده را محاسبه می کنند. در ادامه، نحوه عملکرد صندوق فروش را بررسی می کنیم.  
  • مشتری کالاهای خود را به صندوق پرداخت می آورد.
  • صندوقدار قیمت هر کالا را در دستگاه وارد می کند ویا در صورتی که صندوق به اسکنر بارکد متصل باشد، کالا را اسکن می کند.
  • صندوق فروش مجموع قیمت کالاها را محاسبه کرده و مالیات فروش را اضافه می کند.
  • صندوق مبلغ نهایی را که مشتری باید پرداخت کند، نمایش می دهد.
  • اگر مشتری با پول نقد پرداخت کند، صندوقدار گزینه پرداخت نقدی را انتخاب کرده و مبلغ دریافت شده را وارد می کند. صندوق فروشگاهی مقدار باقی مانده را محاسبه کرده و کشوی پول را باز می کند.
  • در صورتی که مشتری از روش های پرداخت دیگری مانند کارت اعتباری استفاده کند، با استفاده از کارت خوان متصل به صندوق، تراکنش تکمیل می شود.
  • پس از اتمام تراکنش، چاپگر رسید که به صندوق فروش متصل است، رسید خرید را چاپ می کند.
بیشتر بخوانید: بهینه سازی صندوق فروشگاهی
 

از چه راه هایی می توان به صندوق فروشگاهی دسترسی داشت؟

دسترسی به صندوق فروش در نرم افزار فروشگاهی بسته به نوع سیستم مورد استفاده، می تواند به روش های مختلفی انجام شود. برخی از این روش ها نیاز به حضور فیزیکی در محل فروشگاه دارند، در حالی که برخی دیگر امکان مدیریت و نظارت از راه دور را فراهم می کنند. انتخاب روش مناسب بستگی به نیازهای کسب و کار، میزان دسترسی مورد نظر و سطح امنیت مورد انتظار دارد. در ادامه، به بررسی روش های مختلف دسترسی به صندوق فروشگاهی می پردازیم.  

 صندوق فروشگاهی آنلاین

صندوق فروشگاهی ابری و آنلاین به شما این امکان می دهد که کسب و کار خود را در هر مکان و هر زمانی از طریق اتصال به اینترنت مدیریت کنید. با استفاده از صندوق تحت وب، می توانید معاملات فروش را آسان تر کنید، پرداخت های کارت اعتباری را ساده کنید و فروش های زیاد را به صورت همزمان انجام دهید. این سامانه گزارش دهی بروز و بدون درنگی از فروش شما در فروشگاه ها را ارائه می دهد و نیازی به سرور ها یا نرم افزارهای اضافی ندارد. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که وارد سامانه شده و یک نمای کلی از تمام معاملات صندوق فروش آنلاین را داشته باشید.  

صندوق فروشگاهی سنتی

صندوق فروشگاهی سنتی، روشی برای مدیریت معاملات فروش و عملیات تجاری مختلف به صورت مستقیم و فیزیکی در محل کسب و کار است. این نوع سیستم شامل نصب نرم افزار بر روی رایانه ها یا سرورهای متعلق به کسب و کار است و بر روی شبکه داخلی شرکت کار می کند و تمام داده ها را به صورت محلی ذخیره می سازد. این نوع سامانه به دلیل امنیت و حریم خصوصی داده ها، مورد توجه قرار می گیرد. این روش نیاز به سرمایه گذاری اولیه در سخت افزار و نرم افزار را همراه با نگهداری و پشتیبانی مداوم برای اطمینان از عملکرد کارآمد و امن سیستم لازم دارد.  

صندوق فروشگاهی آفلاین

صندوق فروش آفلاین به عنوان یک شبکه ایمنی عمل می کند. هنگامی که اتصال اینترنت شما ناپایدار یا قطع می شود، صندوق به طور خودکار به حالت آفلاین سوئیچ می کند. در این حالت، داده ها ذخیره شده و پس از بازگشت اتصال، با پایگاه داده شما هماهنگ می شود. صندوق و نرم افزار فروشگاهی ابری به شما اطمینان می دهد که حتی در صورت قطع شدن اینترنت، کسب و کار شما متوقف نمی شود. راه های دسترسی به صندوق فروشگاهی

صندوق فروشگاهی چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟

صندوق فروشگاهی یکی از اجزای کلیدی هر کسب و کار در حوزه های مختلف است. با پیشرفت فناوری، استفاده از نرم افزارهای فروشگاهی برای مدیریت صندوق، جایگزین روش های سنتی شده و امکانات گسترده تری را در اختیار کسب و کارها قرار داده است. این نرم افزارها نه تنها فرایند فروش را ساده تر و سریع تر می کنند، بلکه موجب افزایش دقت، کاهش خطاهای انسانی و بهبود تجربه مشتری می شوند. صندوق فروشگاهی مزایایی را ارائه می دهد که کسب و کارها با استفاده از صندوق فروش سنتی قادر به بهره برداری از آن ها نیستند. در ادامه این مزایا را بررسی می کنیم.
بیشتر بخوانید: وب سایت فروشگاهی ابری
 

افزایش دقت و کارایی

بسیاری از کسب و کارهایی که به صندوق های فروشگاهی قدیمی وابسته هستند، با مشکلاتی مانند فروش های ثبت نشده و موجودی نادرست مواجه می شوند. همچنین کارکنان باید زمان زیادی را برای اصلاح اشتباهات صرف کنند که این امر مانع رشد و سودآوری کسب و کار می شود. صندوق فروشگاهی آنلاین می تواند این مشکل را برطرف کند. صندوق های فروش سنتی وابسته به ورودی های انسانی هستند که احتمال اشتباهات را به ویژه در ساعات شلوغ بالا می برد. در مقابل، صندوق فروشگاهی آنلاین خطای انسانی را کاهش می دهد و دقت فروش را بالا می برد.  

ارائه داده های ارزشمند

صندوق فروش ابری تنها به اسکن سریع کالاها محدود نمی شود، بلکه به کسب و کار شما داده هایی را ارائه می دهد که برای رشد و افزایش سود لازم است. در صندوق فروش آنلاین تمام خریدها ثبت و پیگیری می شوند و سوابق خریدهای مشتریان، چه آنلاین و چه حضوری، قابل مشاهده و تحلیل هستند. شما می توانید با استفاده از صندوق فروشگاهی گزارشات دقیقی ایجاد کنید و با استفاده از داده ها، محصولات و خدمات موفق خود را پیگیری و بازاریابی هدفمندتری اجرا کنید.  

کنترل صندوق فروش از راه دور

می توانید صندوق فروشگاهی آنلاین خود را از طریق دستگاه های مختلفی مانند موبایل کنترل کنید. در نتیجه برای اینکه بدانید چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است یا گزارش ها را اجرا کنید، نیازی نیست در فروشگاه حضور داشته باشید. این قابلیت به شما کمک می کند تا حتی زمانی که در فروشگاه نیستید، به طور مؤثر بر فروش، گزارشات فروش (Sales Reports)، تحلیل موجودی و سایر امور نظارت داشته باشید.  

تضمین ثبات و یکپارچگی

به دلیل خطاهای انسانی و عوامل دیگر، ممکن است قیمت یک محصول در یک شعبه بیشتر از شعبه های دیگر باشد. صندوق فروشگاهی آنلاین با حل این مشکل، تضمین می کند که قیمت ها در تمام شعبه ها یکسان باشد. این یکپارچگی نه تنها از بروز اختلافات قیمتی جلوگیری می کند، بلکه باعث افزایش اعتماد مشتریان و بهبود مدیریت موجودی در تمامی شعب می شود.  

مدیریت تبلیغات

در بسیاری از کسب و کارهای کوچک برای جذب و بازگشت مشتری، تبلیغات ضروری است. با این حال، کسب و کارها اغلب در پیگیری شرایط، مدت زمان و مشخصات تبلیغات به ویژه برای تبلیغات کوتاه مدت و کوپن های تخفیف متعدد مشکل دارند. صندوق فروشگاهی آنلاین به کسب و کارهای کوچک کمک می کند تا به راحتی تمام تبلیغات و پیشنهادات خود را پیگیری کنند.  

مدیریت موجودی

مدیریت موجودی برای کسب و کارهایی که هم فروشگاه فیزیکی و هم فروشگاه آنلاین دارند بدون استفاده از صندوق فروشگاهی، می تواند دشوار باشد. صندوق فروش، موجودی دقیق را به شما ارائه می دهد و این امکان را فراهم می کند که بتوانید اطلاعات مربوط به موجودی را از طریق هر دستگاهی مشاهده کنید در نتیجه از بروز کمبود یا مازاد کالا جلوگیری می شود.  

شناسایی ترندها

صندوق فروشگاهی به شما این امکان را می دهد که ترندهای فروش کسب و کار خود را شناسایی کنید. این ابزار به شما کمک می کند تا متوجه شوید گروه های مختلف به کدام محصولات علاقه دارند. با تحلیل این داده ها، می توانید استراتژی های باشگاه مشتریان خود را هدفمندتر کنید و پیشنهادهای ویژه ای متناسب با نیاز مشتریان ارائه دهید. علاوه بر این، شناسایی ترندهای فصلی و تغییرات در سلیقه مشتریان به شما کمک می کند تا موجودی کالاهای خود را به صورت بهینه مدیریت کنید و با کاهش یا افزایش ناگهانی تقاضا مواجه نشوید.  

افزایش سرعت تسویه حساب و خدمات

کسب و کارهای کوچک ممکن است مشکل صف های طولانی تسویه را داشته باشند. صندوق فروشگاهی، زمان تسویه حساب را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. این امر موجب افزایش رضایت مشتریان و بهبود بهره وری کارکنان می شود. علاوه بر این، امکان پرداخت از طریق روش های مختلف مانند کارت های بانکی، کیف پول دیجیتال و پرداخت های آنلاین، تجربه خرید را برای مشتریان آسان تر و سریع تر می کند.  

کاهش هزینه ها

با استفاده از صندوق فروش آفلاین می توانید هزینه های اینترنت را کاهش دهید و از هزینه های اشتراک ماهیانه اینترنت صرف نظر کنید. زیرا نیازی به اینترنت پرسرعت برای دسترسی به صندوق فروش خود نخواهید داشت که این می تواند باعث صرفه جویی در هزینه ها شود. علاوه بر این، کاهش وابستگی به اینترنت از اختلالات احتمالی در فرایند فروش جلوگیری می کند، کسب و کار را همواره فعال نگه می دارد و موجب افزایش فروش با نرم افزار فروشگاهی می شود.  

تحرک پذیری

صندوق فروشگاهی قابل استفاده بر روی دستگاه های موبایل و تبلت می باشد. برخی کسب و کارها مانند فود تراک ها، به صندوق فروش قابل حرکت نیاز دارند و صندوق فروش در نرم افزار فروشگاهی آفلاین بهترین گزینه برای آن ها است. این ویژگی به صاحبان کسب و کار امکان می دهد که در هر مکان و هر زمان، فروش خود را مدیریت کرده و خدمات سریع تری به مشتریان ارائه دهند. صندوق فروشگاهی چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟

رویدادهای آفلاین

ممکن است نیاز داشته باشید در نمایشگاه های تجاری و بین المللی یا رویدادهایی شرکت کنید که دسترسی به اینترنت محدود است. صندوق فروشگاهی آفلاین به شما این امکان را می دهد که تراکنش ها را پردازش کرده و مدیریت خرید و فروش در نرم افزار فروشگاهی را حتی در حالت آفلاین انجام دهید. به طور خلاصه، می توانید این سیستم را به هر مکانی ببرید و تراکنش های فروش را انجام دهید.  

ثبت فروش نقدی

با استفاده از این سیستم، می توانید پرداخت های نقدی مشتریان را برای خرید هایشان دریافت کنید. بدون استفاده از این تکنولوژی، ممکن است مجبور باشید قیمت محصولات، مالیات ها و مجموع مبالغ را به صورت دستی وارد و محاسبه کنید. اما نرم افزار صندوق فروشگاهی این محاسبات را برای شما انجام می دهد.  

ذخیره سازی امن وجه نقد

صندوق فروشگاهی جایی است که وجه نقد را هنگام دریافت پرداخت ها و ارائه بقیه پول ذخیره می کنید. کشوی پول زمانی که نیاز به دریافت پرداخت است باز می شود؛ در غیر این صورت، بسته می ماند و به طور امن قفل است. بیشتر صندوق ها یک کلید دارند یا توسط کارکنان قابل باز شدن می باشند که این ویژگی حفاظت بیشتر را در برابر سرقت فراهم می کند.
بیشتر بخوانید: انواع صندوق فروشگاهی
 

صندوق فروشگاهی سنتی چه تفاوتی با صندوق فروشگاهی دارد؟

صندوق فروش سنتی، هزینه کمتری نسبت به یک نرم افزار فروشگاهی پیشرفته دارد و این موضوع باعث کاهش هزینه های اولیه می شود. اما ویژگی های هر سیستم به طور قابل توجهی متفاوت است. اگر قصد دارید کسب و کار خرده فروشی جدید خود را به درستی راه اندازی کنید و به دنبال آینده ای دیجیتال هستید، ممکن است بخواهید از ابتدا در یک نرم افزار فروشگاهی سرمایه گذاری کنید و از صندوق فروش سنتی چشم پوشی کنید. صندوق فروشگاهی ویژگی هایی از جمله دسته بندی محصولات، امکان پرداخت با کارت و حتی محاسبه مالیات بر ارزش افزوده ارائه می دهد. صندوق فروش سنتی به شما این امکان را نمی دهد که محصولات خود را در دسته بندی های مختلف قرار دهید. در حالی که هیچ محدودیتی برای افزودن تعداد اقلام و مدیریت محصولات در نرم افزار فروشگاهی وجود ندارد. قابلیت های گزارش دهی و تحلیلی که از صندوق فروشگاهی سنتی دریافت می کنید، با تحلیلات پیچیده و کاربردی که می توانید از نرم افزار فروشگاهی دریافت کنید قابل مقایسه نیست. همچنین نرم افزار فروشگاهی به طور یکپارچه با ابزارهای ضروری مانند سیستم های حسابداری، حساب های کارکنان، حساب های کاربری، حساب های مشتریان و مدیریت موجودی هماهنگ می باشد. صندوق فروش سنتی تنها وجه نقد را در کشو ذخیره کرده و به مشتریان اجازه می دهد تا خرید خود را تکمیل کنند، اما نرم افزار فروشگاهی علاوه بر این که به شما کمک می کند کسب و کار خود را به طور مؤثر و کارآمدتر مدیریت کنید، ویژگی های بیشتری را نیز فراهم می آورد. نرم افزار های فروشگاهی به شما این امکان را می دهند که داده های مشتریان را جمع آوری و ذخیره کنید، گزارش ها و تحلیل هایی درباره فروش، موجودی، مشتریان و موارد دیگر را اجرا کنید و حتی تخفیف ها و تبلیغات مختلفی ایجاد کنید. این سیستم ها قابل حمل و انعطاف پذیر هستند و می توانند بر روی دستگاه های مختلف از جمله لپ تاپ، تبلت، و کامپیوتر اجرا شوند.
بیشتر بخوانید: یکپارچگی صندوق فروشگاهی و ERP
 

جمع بندی صندوق فروشگاهی

صندوق فروشگاهی دستگاهی است که به کشوی پول نقد، ماشین حساب و چاپگر رسید متصل می شود. بسیاری از صندوق های فروشگاهی می توانند به اسکنرهای بارکد و دستگاه های کارت خوان متصل شوند تا پرداخت های کارت اعتباری را قبول کنند. صندوق فروشگاهی تراکنش های فروش را ثبت کرده، مبلغ پرداختی را محاسبه و پس از تکمیل پرداخت، رسید خرید را چاپ می کند. دسترسی به صندوق فروشگاهی می تواند به روش های مختلفی انجام شود: آنلاین، سنتی و آفلاین. صندوق آنلاین امکان مدیریت کسب و کار از هر مکان با اتصال به اینترنت را فراهم می کند. صندوق سنتی نیاز به نصب نرم افزار روی دستگاه های ثابت را دارد و داده ها را به صورت محلی ذخیره می کند. صندوق آفلاین در صورت قطع شدن اینترنت به حالت آفلاین سوئیچ کرده و داده ها را ذخیره می کند تا بعداً هماهنگ شود. صندوق فروشگاهی مزایای زیادی از جمله افزایش دقت و کارایی، ارائه داده های ارزشمند برای تحلیل فروش و بازاریابی، کنترل از راه دور، تضمین ثبات قیمت ها، مدیریت تبلیغات و موجودی، شناسایی ترندهای فروش و تسریع فرآیند تسویه حساب برای کسب و کارها فراهم می کند. این سیستم ها به کاهش هزینه ها، افزایش تحرک پذیری و امکان انجام تراکنش های آفلاین در رویدادها کمک می کنند. همچنین صندوق فروشگاهی به ذخیره امن وجه نقد و ساده سازی فرآیند ثبت فروش نقدی کمک می کند. صندوق فروش سنتی هزینه کمتری دارد و تنها وظیفه ثبت فروش و ذخیره وجه نقد را اجرا می کند، در حالی که نرم افزار فروشگاهی امکانات پیشرفته تری مانند دسته بندی محصولات، پرداخت های کارت اعتباری، گزارش دهی پیچیده، تحلیل داده ها و یکپارچگی با سیستم های مختلف را ارائه می دهد.  
برای آشنایی بیشتر با امکانات نرم افزار فروشگاهی کولاک و دریافت دمو و مشاوره رایگان، می توانید از طریق ارسال فرم با ما در ارتباط باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا پیشنهادی، خوشحال می شویم نظرات و دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.