
در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوعاتی در ارتباط با بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.بازاریابی دیجیتال هنر و علم ارتباط مؤثر با مخاطب از طریق ابزارها و رسانه های دیجیتال برای جذب، نگهداری و ارتباط با مشتریان است. البته در ادامه این محتوا سعی داریم علاوه بر ارائه تعریف دقیقی از بازاریابی دیجیتال به موارد دیگری نظیر مزایا و چالش های بازاریابی دیجیتال انواع کانال های بازاریابی دیجیتال بازاریابی دیجیتال چند کاناله شاخص های کلیدی عملکرد در بازاریابی دیجیتال و آینده ی بازاریابی دیجیتال اشاره خواهیم کرد
بازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی شامل مجموعه ای از تکنیک ها و رسانه ها است که شرکت ها می توانند برای تبلیغ محصولات و خدمات خود به مصرف کنندگان احتمالی و افزایش سهم بازار استفاده کنند. برای موفقیت، این فرآیند نیاز به ترکیبی از تبلیغات و مهارت های فروش دارد. بازاریاب های حرفه ای این وظایف را یا درون شرکت های فردی انجام می دهند، یا در خارج از شرکت ها در آژانس های بازاریابی که ممکن است به مشتریان مختلف خدمات دهند. شرکت ها زمانی بر روی بازاریابی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو تمرکز داشتند، چون فقط همین ابزارها را در اختیار داشتند. هرچند این گزینه ها هنوز هم وجود دارند، اینترنت به شرکت ها راه جدیدی برای رسیدن به مصرف کنندگان داد و باعث رشد بازاریابی دیجیتال شد. فناوری ها و روندهای جدید باعث شدند که شرکت ها استراتژی های بازاریابی خود را تغییر دهند و بودجه های خود را بازنگری کنند. ایمیل در روزهای ابتدایی بازاریابی دیجیتال به ابزاری محبوب تبدیل شد. سپس تمرکز به موتورهای جستجو مانند نت اسکیپ تغییر کرد که به کسب و کارها این امکان را می داد تا با استفاده از برچسب ها و کلمات کلیدی، خود را معرفی کنند. توسعه پلتفرم های اجتماعی مانند فیس بوک این امکان را فراهم کرد که شرکت ها داده های کاربران را پیگیری کرده و پیام های خود را به مخاطبان خاص ارسال کنند.بازاریابی دیجیتال چه مزایایی دارد؟
فرقی نمی کند که کسب و کار شما B2B (کسب و کار به کسب و کار) باشد یا B2C (کسب و کار به مصرف کننده)، بازاریابی دیجیتال می تواند به شما کمک کند مخاطبان خود را بهتر بشناسید، نیازها و مشکلات آن ها را درک کنید و با ارائه داده ها و آمار قابل اعتماد، به تیم بازاریابی تان اعتبار ببخشد. از جمله مزایای بازاریابی دیجیتال می توان به موارد زیر اشاره کرددسترسی به طیف گسترده ای از مخاطبان
بازاریابی دیجیتال این امکان را فراهم می کند که با صرف انرژی و هزینه کمتر، به مشتریان بیشتری دست یابید. زمانی که یک تبلیغ آنلاین منتشر می کنید، افراد در هر نقطه ای از جهان می توانند آن را ببینند. به راحتی می توانید با مشتریان در مناطق مختلف و در مناطق زمانی متفاوت ارتباط برقرار کنید.صرفه جویی در هزینه ها
رسانه های سنتی مانند تلویزیون، رادیو و مطبوعات معمولاً هزینه های بالاتری نسبت به کانال های دیجیتال دارند. در حالی که فعالیت در شبکه های اجتماعی یا نوشتن وبلاگ تنها نیاز به صرف زمان دارد، نه هزینه مالی زیاد.قابلیت اندازه گیری نتایج
بازاریابی دیجیتال ابزارهای تحلیلی گسترده ای در اختیار شما قرار می دهد که بازاریابی سنتی از آن بی بهره است. می توانید نرخ تبدیل، تعداد سرنخ های فروش، بازدیدهای سایت و بسیاری از شاخص های دیگر را دنبال کنید؛ این اطلاعات ارزشمند به رشد کسب و کارتان کمک می کنند.شخصی سازی آسان تر برای مشتریان
در فرآیند بازاریابی دیجیتال، اطلاعات زیادی درباره مشتریان ایده آل خود به دست می آورید. این داده ها باعث می شود شخصی سازی کمپین های بازاریابی بسیار ساده تر شود. برای مثال می توانید مخاطبان را بر اساس ویژگی های جمعیتی شان دسته بندی کرده و پیام های متفاوت و متناسبی برای هر گروه ارسال کنید.امکان تعامل در مراحل مختلف خرید
با بازاریابی دیجیتال، می توانید در مراحل مختلف سفر خرید با مشتریان در ارتباط باشید. مثلاً می توانید یک کمپین تبلیغاتی اجرا کرده و پس از خرید مشتری، با او ارتباط بگیرید. این ارتباط می تواند در قالب یک پیام تشکر ساده باشد یا فرصتی برای فروش بیشتر، پیشنهاد محصولات مرتبط یا اشتراک خدمات ایجاد کند.تبدیل آسان و راحت مخاطب به مشتری
به لطف اتصال میان کانالی، بازاریابی دیجیتال امکان تبدیل مخاطب به مشتری را آسان کرده است. برای مثال، کاربر می تواند از طریق یک شبکه اجتماعی وارد فروشگاه آنلاین شما شده و تنها با چند کلیک خرید خود را انجام دهد.هماهنگی با اهداف کلان کسب و کار
یک استراتژی بازاریابی دیجیتال هماهنگ، به این معناست که تلاش های بازاریابی دیجیتال در راستای اهداف اصلی شرکت مانند افزایش درآمد، شناخت برند و حفظ مشتریان قرار دارد. با بازاریابی دیجیتال، می توانید روی تاکتیک های مؤثر تمرکز کنید، استراتژی ها را اصلاح نمایید، اهداف بازاریابی واقع بینانه تعیین کرده و عملکرد را در سطح تیم ها پیگیری نمایید.
بازاریابی دیجیتال چه چالش هایی دارد؟
اگرچه بازاریابی دیجیتال مزایای فراوانی دارد، اما در عین حال با چالش هایی نیز همراه است که باید با آگاهی و برنامه ریزی با آن ها روبه رو شد. برای اینکه غافلگیر نشوید، بهتر است از چالش های زیر مطلع باشید
تغییر الگوریتم ها
پلتفرم های زیاد و متنوع مانند گوگل اینستاگرام و شبکه های اجتماعی مختلف که هر کدام قوانین و الگوریتم خاص خود را دارند و مدام الگوریتم های خود را به روزرسانی می کنند، کاین موضوع می تواند بر سئو، کمپین های تبلیغاتی و میزان دیده شدن شما تأثیر بگذاردرقابت شدید
ایجاد یک وبسایت یا پیج اینستاگرام، راهاندازی کمپین تبلیغاتی یا تولید محتوا با هزینه نسبتاً پایین امکانپذیر است؛ همین موضوع باعث شده رقبای زیادی وارد این فضا شوند و میزان دیده شدن برند شما را کاهش دهنداندازه گیری بازگشت سرمایه
با وجود ابزارهای تحلیلی، به دلیل شفاف نبودن مسیر وجود هزینه های پنهان بازدهی متاخر و اثر روانی و تبلیغات احساسی گاهی سخت است که بتوان تأثیر دقیق یک کمپین خاص را بر بازگشت سرمایه به ویژه در استراتژی های بلندمدت مشخص کرد
اعتماد مشتری
با وجود محتوای بسیار زیادی که در فضای دیجیتال وجود دارد، جلب اعتماد مشتریان سخت تر شده است. برندها باید با ارائه ی ارزش واقعی و ارتباط مداوم، خود را از دیگران متمایز کنند با شناخت این چالش ها، کسب و کارها می توانند استراتژی های خود را تطبیق داده و با راه حل های پیشگیرانه، موانع را پشت سر بگذارند
انواع کانال های بازاریابی دیجیتال چگونه کار می کنند؟
کانال های بازاریابی دیجیتال از دهه ۱۹۹۰ تاکنون تغییرات زیادی داشته اند و همچنان در حال تحول هستند. در اینجا به هشت کانال رایج بازاریابی دیجیتال که امروزه استفاده می شوند، اشاره می کنیم:بازاریابی وب سایت
شرکت ها معمولاً از وب سایت خود به عنوان هسته اصلی فعالیت های دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند. وب سایت های مؤثر برند و محصولات و خدمات شرکت را به شکلی واضح و به یادماندنی نمایش می دهند. وب سایت های امروزی باید سریع بارگذاری شوند، برای دستگاه های موبایل بهینه باشند و ناوبری ساده ای داشته باشند.تبلیغات پرداخت به ازای کلیک
تبلیغات PPC به بازاریابان این امکان را می دهد که از طریق تبلیغات پولی در وب سایت های خبری و سایر پلتفرم های دیجیتال به مخاطبان برسند. بازاریابان می توانند کمپین های PPC را در گوگل، بینگ، لینکدین، ایکس (که قبلاً توییتر نام داشت)، پینترست و فیسبوک راه اندازی کرده و تبلیغات خود را به افرادی نمایش دهند که در حال جستجو برای کلمات مرتبط با محصولات یا خدمات آن ها هستند. این کمپین ها می توانند مخاطبان را بر اساس ویژگی های جمعیتی (مانند سن یا جنسیت)، علایق خاص یا موقعیت جغرافیایی آن ها هدف گیری کنند. محبوب ترین سرویس های تبلیغات PPC گوگل ادز و فیسبوک ادز هستند.بازاریابی محتوا
هدف از بازاریابی محتوا این است که مشتریان بالقوه از طریق محتوای نوشتاری، بصری یا ویدیویی که برای آن ها جذاب است، جذب شوند. این محتوا معمولاً در وب سایت منتشر می شود و سپس از طریق رسانه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بهینه سازی موتور جستجو یا حتی کمپین های پرداخت به ازای کلیک تبلیغ می شود. بازاریابی محتوا معمولاً به گونه ای نرم تر از تبلیغات عمل می کند و ممکن است محصول یا خدماتی که شرکت در نظر دارد آن ها را بازاریابی کند، به طور واضح به نمایش گذاشته نشود.بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی هنوز یکی از مؤثرترین کانال های دیجیتال مارکتینگ است، هرچند که بسیاری از افراد آن را به عنوان اسپم می شناسند و چنین پیام هایی را نادیده می گیرند. بسیاری از بازاریابان دیجیتال از دیگر کانال های بازاریابی دیجیتال خود برای جمع آوری ایمیل ها استفاده می کنند. سپس از طریق بازاریابی ایمیلی سعی می کنند این سرنخ ها را به مشتری تبدیل کنند.بازاریابی رسانه های اجتماعی
هدف اصلی کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی، افزایش آگاهی از برند و ایجاد اعتماد است. هرچه به عمق بازاریابی رسانه های اجتماعی بروید، می توانید از آن به عنوان کانال بازاریابی مستقیم یا فروش استفاده کنید. پست های تبلیغاتی و توییت های پولی نمونه هایی از بازاریابی رسانه های اجتماعی هستند.بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته یکی از قدیمی ترین انواع بازاریابی است که دنیای دیجیتال آن را احیا کرده است. در بازاریابی وابسته، شرکت ها و افراد "اینفلوئنسر" محصولات شرکت های دیگر را تبلیغ می کنند و هر بار که فروشی انجام می شود یا یک سرنخ جدید به لیست آن ها افزوده می شود، کمیسیون دریافت می کنند. بسیاری از شرکت های معروف، از جمله آمازون، برنامه های وابسته دارند که میلیون ها دلار به وابسته ها برای کمک به فروش محصولات خود پرداخت می کنند.بازاریابی ویدیویی
بسیاری از کاربران اینترنت به سایت هایی مانند یوتیوب قبل از انجام خرید مراجعه می کنند تا چیزی یاد بگیرند، نظرات دیگران را بخوانند یا فقط استراحت کنند. بازاریابان می توانند از پلتفرم های مختلف بازاریابی ویدیویی، از جمله ویدیوهای فیسبوک، اینستاگرام و تیک تاک، برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی استفاده کنند. شرکت ها بیشتر موفقیت را زمانی تجربه می کنند که ویدیو را با SEO، بازاریابی محتوا و کمپین های گسترده تر بازاریابی رسانه های اجتماعی ترکیب کنند.پیامک
شرکت ها همچنین از پیامک (که به طور رسمی به آن سرویس پیام کوتاه گفته می شود) برای ارسال اطلاعات در مورد محصولات و تبلیغات جدید خود استفاده می کنند. سازمان های غیرانتفاعی و نامزدهای سیاسی نیز از پیامک برای تبلیغ خود و جمع آوری کمک های مالی استفاده می کنند. امروزه بسیاری از کمپین های بازاریابی این امکان را فراهم می کنند که مصرف کنندگان بتوانند از طریق پیامک به سادگی پرداخت یا کمک مالی کنند.بازاریابی دیجیتال چند کاناله چیست؟
بازاریابی چند کاناله، یا بازاریابی متقاطع کانال ها (Cross-channel marketing)، به استفاده از مجموعه ای از کانال های مختلف برای برقراری ارتباط با مشتریان اشاره دارد. این نوع بازاریابی فراتر از بازاریابی سنتی رفته و در عین حال آن را در بر می گیرد. در دنیای دیجیتال امروز، یک بازاریاب باید از کانال های متعددی استفاده کند تا بتواند با خواسته های مخاطبان همگام شود. بسته به جامعه ی هدف شما، ممکن است نیاز باشد از کانال هایی همچون رسانه های اجتماعی، ایمیل، وب سایت، پیامک، تلویزیون و رادیو بهره ببرید. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد ترجیحات، موقعیت ها و علایق مشتریان و مخاطبان بالقوه خود داشته باشید، بهتر می توانید یک استراتژی بازاریابی طراحی کنید که محتوای مناسب را از طریق کانال های مناسب ارائه دهد.مشتریان تمایل دارند بین کانال های مختلف جابه جا شوند. آن ها می توانند در مدت زمانی کوتاه از رسانه های اجتماعی به وب سایت، از آن جا به دستیار دیجیتال و سپس به ایمیل بروند. شما باید با آن ها هم گام باشید و یک مسیر تجربه ی مشتری بدون وقفه را در همه ی کانال ها فراهم کنید. به یاد داشته باشید که همه ی کانال های شما باید با لحن و پیام برند شما هماهنگ باشند. یک مسیر مشتری ناهماهنگ در کانال های مختلف باعث دلسردی مشتریان می شود. در بازاریابی دیجیتال چند کاناله، به دنبال ایجاد هماهنگی و ثبات باشید.بازاریابی، روایت گری است. تصور کنید اگر جزئیات داستان ناهماهنگ یا متناقض باشند چه قدر آزاردهنده و گیج کننده خواهد بود. اگر لحن و صدا تغییر کنند چه اتفاقی می افتد؟ مخاطبان دیگر نمی توانند با شما همراه شوند، پیام شما را درک نمی کنند و احتمالاً علاقه ای به شنیدن ادامه ی داستان نشان نخواهند داد.مسیر مشتری باید تجربه ای دلپذیر باشد. محتوا باید در هر کانالی به راحتی خوانده، دیده و درک شود. وب سایت ها باید ساده و قابل پیمایش باشند، تبلیغات قابل فهم و گرافیک ها از نظر بصری خوشایند باشند. بازاریابی دیجیتال یعنی برقراری یک گفت و گوی دیجیتال با مشتریان. شما باید بهترین تأثیر را بگذارید تا آن ها بخواهند این گفت و گو را با شما ادامه دهند.شاخص های کلیدی عملکرد در بازاریابی دیجیتال
بازاریابان دیجیتال، درست مانند بازاریابان سنتی، از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) استفاده می کنند. این شاخص ها به آن ها کمک می کند عملکرد بلندمدت فعالیت های بازاریابی خود را اندازه گیری کرده و آن را با تلاش های رقبا مقایسه کنند. در ادامه، برخی از رایج ترین KPIهایی که بازاریابان برای ارزیابی عملکرد خود استفاده می کنند آورده شده است- نرخ کلیک: این شاخص معمولاً برای اندازه گیری میزان اثربخشی تبلیغات آنلاین استفاده می شود و نشان می دهد چند نفر روی یک تبلیغ خاص کلیک کرده اند نسبت به تعداد کل افرادی که آن را دیده اند.
- نرخ تبدیل: این شاخص فراتر از نرخ کلیک است و درصد افرادی را نشان می دهد که پس از دیدن یک تبلیغ یا پیشنهاد، اقدام مورد نظر (مانند خرید) را انجام داده اند، نسبت به کل مخاطبانی که با آن تبلیغ مواجه شده اند.
- ترافیک شبکه های اجتماعی: این شاخص میزان تعامل افراد با صفحات شبکه های اجتماعی یک شرکت را اندازه گیری می کند؛ مانند تعداد لایک، دنبال کردن، بازدید، اشتراک گذاری و سایر اقدامات قابل اندازه گیری.
- ترافیک وب سایت: این شاخص تعداد بازدیدکنندگان وب سایت شرکت در یک بازه زمانی مشخص را نشان می دهد. یکی از کاربردهای آن، ارزیابی میزان موفقیت تلاش های بازاریابی در هدایت مخاطبان به سایت است.

آینده ی بازاریابی دیجیتال چگونه است؟
امروزه مشتریان انتظار یک تجربه ی منحصر به فرد، پیوسته و بی وقفه در همه ی کانال ها دارند و خواهان پاسخ فوری هستند. شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا توجه آن ها را جلب کرده و با پیامی قوی و تجربه ای جذاب آن ها را درگیر نگه دارید. اگر موفق نباشید، به راحتی به پیشنهاد بعدی روی می آورند. به همین دلیل، روش های قدیمی بازاریابی دیگر کارایی خود را از دست داده اند بازاریابان امروزی باید با رویکرد جدید به مخاطبان جهانی خود فکر کنند. باید بدانید که مشتریان- انتظار دارند با آن ها به صورت منحصر به فرد رفتار شود.
- کنترل تعامل را در دست دارند. آن ها تصمیم می گیرند چه زمانی، کجا و چگونه با برند شما ارتباط برقرار کنند. می خواهند تجربه ای بدون اصطکاک داشته باشند و بتوانند مکالمه ای را از یک کانال آغاز کرده و بدون مشکل به کانال دیگری منتقل کنند.
- می خواهند در کمترین زمان ممکن و با بیشترین راحتی خدمت دریافت کنند.
ممکن است این، آینده به نظر برسد، اما واقعیت این است که آینده همین حالاست. این اتفاق درست جلوی چشمان همه در حال رخ دادن است. شما نمی توانید از این جریان عقب بمانید؛ در واقع، بهتر است از همین حالا جلوتر از منحنی حرکت کنید.
یک بازاریاب دیجیتال باهوش و آگاه چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟
یک بازاریاب دیجیتال باهوش و آگاه با تحلیل دادهها و رفتار کاربران، استراتژیهای هدفمندی برای جذب و نگهداشت مشتریان طراحی میکند. او با شناخت عمیق از الگوریتمهای موتورهای جستوجو، شبکههای اجتماعی و ابزارهای تبلیغاتی، کمپینهایی اثربخش و بهینهسازیشده اجرا مینماید.نگاه داده محور داشته باشید
داشتن جریان روان داده ها و استفاده هوشمندانه تر از اطلاعاتی که در اختیار دارید، به شما این امکان را می دهد که مشتریان را بهتر درک کنید، نیازهای آن ها را پیش بینی کنید و حتی ذره ای از وقت آن ها را تلف نکنید
اتوماسیون و هوش مصنوعی را به حداکثر برسانید
برای اینکه بتوانید حجم عظیمی از داده ها را جمع آوری کرده و در لحظه به مشتریان پاسخ دهید، به اتوماسیون بازاریابی نیاز خواهید داشتبا هر مشتری به صورت منحصر به فرد و مناسب رفتار کنید
باید اطلاعاتی که از لحظات کوچک و سریع تعامل با مشتری به دست می آورید را کنار هم قرار دهید تا تصویر کامل تری از او داشته باشید. این همان چیزی است که یک تجربه ی متصل و منسجم می سازد.سیال بودن در همه کانال ها را بپذیرید
باید آماده باشید تا در هر کانالی و به صورت آنی با مشتریان ارتباط برقرار کنید و بتوانید همگام با آن ها، از یک کانال به کانال دیگر جابجا شویدبیشتر بخوانید:مدیریت بازخورد مشتری
جمع بندی بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال، که به آن دیجیتال مارکتینگ نیز گفته میشود، هنر و علم استفاده از ابزارها و رسانههای دیجیتال برای برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان، جذب، نگهداری و تعامل با مشتریان است. این رویکرد نوین، با بهرهگیری از وبسایتها، اپلیکیشنها، دستگاههای موبایل، شبکههای اجتماعی و موتورهای جستجو، امکان تبلیغ و فروش محصولات و خدمات را فراهم میآورد.دیجیتال مارکتینگ با ارائه مزایایی همچون دسترسی گستردهتر به مخاطبان در سراسر جهان، صرفهجویی در هزینهها نسبت به روشهای سنتی، قابلیت اندازهگیری دقیق نتایج کمپینها، شخصیسازی آسانتر پیامها برای گروههای مختلف مشتریان و امکان تعامل مستمر با مشتریان در طول سفر خرید، به شرکتها کمک میکند تا ارتباطی مؤثرتر و کارآمدتر با مخاطبان خود برقرار کنند. با این حال، بازاریابی دیجیتال چالشهایی را نیز پیش روی کسبوکارها قرار میدهد. تغییر مداوم الگوریتمهای پلتفرمهای دیجیتال، رقابت شدید ناشی از ورود آسان و کمهزینه رقبا، دشواری در اندازهگیری دقیق بازگشت سرمایه در کمپینهای بلندمدت و لزوم جلب اعتماد مشتریان در فضای دیجیتال از جمله این چالشها هستند.برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال، شرکتها باید از کانالهای متنوعی مانند وبسایت، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، بازاریابی محتوا، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی رسانههای اجتماعی، بازاریابی وابسته، بازاریابی ویدئویی و پیامک به صورت یکپارچه و هماهنگ استفاده کنند. همچنین، بازاریابان باید شاخصهای کلیدی عملکرد را به دقت زیر نظر داشته باشند تا اثربخشی استراتژیهای خود را ارزیابی و بهینهسازی کنند.برای آشنایی بیشتر با امکانات نرم افزار فروشگاهی کولاک و دریافت دمو و مشاوره رایگان، می توانید از طریق ارسال فرم با ما در ارتباط باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا پیشنهادی، خوشحال می شویم نظرات و دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.
نظرات